söndag 17 februari 2008

Var stolt över Sverige.

Något som jag upptäckte när jag bodde i Korea var hur stolta de är över sitt land och hur de kunde säga att de aldrig skulle gifta sig med en västerlänning. De vill behålla sitt blod rent. Det sa de utan att betrakta sig själva som rasister. Det hade vi aldrig kunnat säga i Sverige. De är stolta över sina mattraditioner. Sin familj, sitt land, sina årstider. Det är vi inte i Sverige på samma sätt, vi bara klagar och klagar. De är fruktansvärt gästvänliga och jag uppfattade inte dem som rasistiska. De är bara stolta. Hehe... känner nästan hur detta skulle kunna vara början på ett tal från Sverigedemokraterna. Men det är det inte. Jag vill att Sverige ska vara öppet för alla, ha influenser från andra kulturer och vi ska ha sex och gifta sig med vem vi vill men samtidigt vara jävligt stolta över att vi är svenskar. Inte försöka förminska oss själva. Utan höja upp oss till skyarna. Vi är jävligt bra! Jävligt ödmjuka och jävligt snygga.

Yppig är förresten ett väldigt fint ord.

Puss och kram

2 kommentarer:

Anonym sa...

Är du lika positiv till att koreanerna fortfarande adopterar bort barn till utlandet (t.ex. Sverige) p.g.a. det rena blodet, den idén gäller familjens blod också. Att ta hand om någon främmandes barn, nej det går inte. Korea som samtidigt är så stolt över att vara ekonomi nummer 11 på världslistan. Och, svenskar är stolta över sitt land, men det yttrar sig inte på samma sätt som den koreanska stoltheten och kan vara svårare att tolka.

Mirabelle sa...

Jag uttrycker mig kanske lite klumpigt. Självklart tycker jag inte att man ska adoptera bort sina barn bara för att de är födda utom äktenskapet. Jag är själv en så kallad oäkting. Hade min mamma bott i Korea så hade jag garanterat blivit bortadopterad. Jag tycker att alla har rätt att behålla sina barn. Korea börjar få upp ögonen för detta och staten försöker att minska adoptionen. Men ungefär 100 barn om året adopteras fortfarande till Sverige varje år.

Jag tycker att det är fruktansvärt att de vill behålla sitt blod rent och det börjar att luckras upp men sitter hårt efter alla krig och ockupationer som de utsatts för i historien. Detta gör det såklart inte rätt men är iaf en förklaring.

Det jag menade med mitt inlägg är att vi svenskar har lätt för att klaga och oja oss när vi egentligen har det väldigt bra och borde vara stolta och se allt positivt vi har runt oss. Många gånger när Svenskar åker utomlands blir de mer patriotiska, jag tycker att vi kan behålla det även när vi är hemma.