fredag 13 juli 2007

Fredagen den 13.

Idag är det som sagt fredagen den 13. Min pojkvän sitter i skrivande stund i ett flygplan 10.000 meter upp i luften på väg mot Kastrup. Jag vill inte ens tänka på vad som kan hända. Själv avbokade jag mitt flyg för några år sen från Stockholm till Malmö när jag insåg att jag skulle vara i luften fredagen den 13. Jag tog ledigt en dag från jobbet och åkte på torsdagen istället.


Så varför är vi så rädda för just fredagen den 13? Enligt wikidepia finns det flera olika teorier. Talet 13 har betraktats som ett magiskt tal inom folktro och magi. Antika trolldomsböcker visar att talet ofta användes i förbindelse med formler och förbannelser som riktade sig mot underjordiska makter.

Fredagen ansågs i det gamla bondesamhället vara en slags helg- och vilodag, en dag som var olämplig att börja med ett arbete på och det man gjorde fick inte vara bullersamt. Däremot ansågs det vara en bra dag för hår- och nagelklippning. Även fotsvampsbehandling var lämpligt daggöra.

En teori grundar sig på att Jesus hade 12 lärjungar, och när Jesus blev förrådd var Judas den trettonde vid matbordet. Det kan även ha varit så att det baseras på att det fanns 13 personer totalt och att Jesus korsfästes på långfredagen. Det var också så att Jesus dog på en fredag. Den här kopplingen är av ganska sent datum och av okänt ursprung

En annan teori grundar sig på att ett betydande antal ordensmedlemmar från Tempelherreorden blev fängslade av Filip IV av Frankrike fredagen den 13 oktober 1307 på order av påven Clemens V. Många av dessa torterades och avrättades dessutom.

Och så finns det den i den nordiska mytologin där det berättas hur svekets och ondskans gud Loke kom som den 13:e gästen till ett gästabud i Valhall - och sedan konspirerade så att Balder dog.

Att talet 13 är speciellt har människor ansett länge, det troliga är att talet, som så mycket annat av äldre datum, har införlivats med kristendomen - precis som den kristna julhögtiden.

Sååå hiphop, nu vet ni det :)... Alltså inget att oroa sig för. Det är kristet hokus pokus. Jag tänker gå under alla stegar och inte kasta salt över axeln eller spotta tre gånger om jag ser en svart katt. Jag kommer definitivt lägga nycklarna på bordet och inte säga "ta i trä" och knacka i bordet om jag är glad att något inte inträffat mig. Jag tänker dock inte krossa min fina spegel jag har i sovrummet med fejkad antik guldram. Den är så fin! Och jag behöver ju inte heller be er hålla tummarna för mig. Vi ses med all sannolikhet imorgon. Tjingeling!

3 kommentarer:

Mirabelle sa...

I korea, och jag tror hela asien, är man rädd för nummer 4. Det uttalas tydligen ungefär som "döden" på koreanska. Så i hissar och alla andra ställen så byter man ut det till bokstaven "F" istället. Så var det problemet ur världen :)

Anonym sa...

Hello din lyxlirare där! semester igen va! ;-) du, har inte ditt nya nummer, så ring en dag vet jag!! förresten, du vet han som vi pratade med på Neu...läste en artikel om honom att han var en av sveriges mest inflytelserik unga...opppss...hoppas vi sa nåt smart! :-) tveksamt vid den tiden.....

kramix

Mirabelle sa...

Helli: Hehe.. jag snacka nog mest om Korea tror jag, det var svårt att ta honom seriöst eftersom han var så ung ;).. Mitt nya nummer finns numera på Eniro :D. Är du ledig nu?

Kram kram